Tycker det är så fascinerande att surfa runt och upptäcka saker som fanns före min tid. Det är konstigt ändå att saker hände i världen innan jag var född och därför tycker jag det är så intressant att läsa om det.
 
Här är från Yves Saint Laurent Haute Couture visningar bla, när Yves fortfarande levde och designade kläderna. 
Den klassiska 1965 Mondrian klänningen som även var med på Yves sista Haute Couture visning 2002.
 
Kampanjbild 1962 med kvinnor i byxor och mansjackor. Hur provocerande? Början på modet vi har idag!! 
 
 
Blev knappt en HC bild haha
 
Backstage Haute Couture 1999 med Yves Saint Laurent till höger och co-founder Pierre Bergé som fortfarande lever till vänster. De var gifta 2008, sista året Yves levde. 
 
 
(YVES) SAINT LAURENT PARIS
 
 
 
De har ju bytt namnet till Saint Laurent Paris nu.
 

Det här märket gillar jag verkligen jättemycket och de är en av de mest framgångsrika i modebranschens historia. De var de första som släppte "Ready to Wear" kollektion och dessutom presenterade byxor till kvinnor. De har bidragit så mycket till vad vi har idag. Vet faktiskt inte så mycket om deras historia, började forska lite mer på den stilen när Eleonor Waldorf snackade om det i Gossip Girl, haha. I alla fall blev så fascinerad och inspirerad av deras koncept. Jag gillar casual stilen och trots att det inte är mycket avancerat och detaljer syns det att varje söm är noga sydd och allt blir så sjukt stilrent och snyggt. Om jag kunde skulle mitt nästa köp lätt vara en Saint Laurent väska!! 
 

 
 

1 kommentarer

Anonym

29 Dec 2013 17:05

Ja Saint Laurent är unikt! Liknar ingen annan stil men ändå är det massor, till och med stora märken som kopierar

Kommentera

Publiceras ej