Läste precis en jätteintressant artikel och trots att det är helt irrelevant tänker jag dela med mig av den ändå! Jag tror att nästan alla som går i skolan kan relatera sig till denna stress som uppstår pga nya betygssystemet. Det finns för- och nackdelar med allt men en stor nackdel är hur betygen sätts. Som ni vet kan man få A på alla kriterier, och sen få E på en kriterie så hamnar man bara på D. Om man får F på något blir det alltid F som betyg. Just det här att ett moment sänker ner hela betygen ger än en väldig stress och press på att allt alltid måste presteras perfekt. Jag går på högstadiet men känner verkligen av den här stressen också. Det handlar om att komma in på rätt gymnasium med rätt betyg. Om jag råkar prestera på C nivå nångång kanske jag bara får ett B och då är det kört. Jag tycker allt annat med de nya betygen är bra, men just det här att ett E sänker hela betyget och gör att närmaste framtiden blir katastrof är verkligen inte bra och jag tycker inte alls det känns genomtänkt. 
 
Allt detta bidrar till att ens självförtroende sänks otroligt lätt och nånstans undrar jag i fall allt detta är värt det? Vissa dagar har man dåliga dagar, så är det bara. Man kan inte alltid prestera på A nivå, trots att man i vanliga fall ligger på den nivån. Jag själv har varit jättestressad över några prov för jag har haft en del problem på andra håll som gjort det svårt för mig att fokusera och plugga, så jag var jättestressad och trodde att det skulle gå åt helvete. En annan gång hade jag redan fått ett E på en kriterie så när vi senare skulle ha prov ansträngde jag mig inte för att prestera mer än C nivå, för jag visste att jag bara kunde få ett D. Då fick jag efteråt reda på att samma kriterier bedömdes på provet. Blir så otroligt upprörd över hur oklart allting är i systemet och lärandet, trots att ingen har riktig koll får vi all stress på oss. Det är så otroligt mycket press vilket inte alltid är dåligt för man behöver drivkrafter men detta "katastroftänk" är inte bra för oss! Exempel finns med USAs välfärd där det är väldigt hårt att ta sig framåt och överleva men detta gör att de blir väldigt motiverade. Det är såklart lite brister där också men om man har det tänket, att det kan alltid bli bättre och bara jag kämpar så kommer jag lyckas! Istället för "nu måste jag verkligen prestera 100% och i fall jag missar minsta lilla detalj är allt körd för mig." Som sagt läs artikeln HÄR 
 
Kan ni själva relatera till det här och vad tycker ni?

Kommentera

Publiceras ej