1960-talet
 

Jag är såååå fascinerad av 1960 talet. Egentligen alla år från 1940-1980 talet. Om tidsmaskin funnits hade jag lätt åkt tillbaka och switchat mellan  40-70 talets talets New York. Tänk er The Chordettes, Lollipop och Mr Sandman. Eller varför inte Runaway. Tiden då det var black dots, rosa läppar, tuperat hår och The Beatles ansågs som ungdom. Jag är så glad att det i alla fall finns musik och film från den tiden. Modet är så underbart, ååhh så underbart. Allt hände under 60 talet, Yves Saint Laurent och Chanel var två modehus som var riktigt stora under den tiden. Det var pärlor och stora pälskappor. Korta klänningar och det går nästan inte att beskriva. Sätt på Breakfast at TIffany's och lyssna på The Chordettes & Hit the Road Jack. Det finns så mycket historia från 60-talet. Det klassiska James Bond introt/theme kommer är även från den tiden och är så mycket 60-talet det kan blii!!! Lite jazz blandat med glamour och lyx. Tyvärr var det väldigt dåliga omständigheter för de som inte var förmögna, delvis därför de som hade makten framstods så mycket och allt verkade lite bättre än vad det egentligen var. Kvinnan började få makt och rädslan av rasism höll sakta på att försvinna. Början till ett jämlikt samhälle dvs. 
 
Chanel 
 Superkända Twiggy med hennes superslanka kropp som ändrade hela kvinnans ideal. Nu var det raka linjer och spaghetti lemmar. 
 
 
The Beatles. Say no more plzz
 American Graffiti som jag fortfarande inte lyckats ta mig igenom.. Men känslan av tidigt 70 tal är på topp
 Eller The Breakfast Club.. 80 talet, det var denna film som fick mig intresserad av hur det var på 1900 talet över huvud taget tror jag!
 Tillbaka till 60talet.. Seriöst, Breakfast at tiffany's. SAY NO MORE. Om ni inte har sett den här filmen borde ni verkligen ge den en chans, om inte för handlingen så i alla fall för modet och staden på tidigt 1960-tal. 
 
Nu blev jag jättesugen att kolla på Back to the Future eller någon annan mysig high school film från 60-80 talet men mamma rekommenderade mig att se Mad Men. Den serien utspelar sig i New York och börjar under 50 talet och sen får man följa dem genom 60 talet! Det ska vara jättebra reflektion av modet och allt. Återkommer om det!
 
 
 
 
 
 
 
 

1 kommentarer

Emma

07 Feb 2014 09:53

Hur kan du INTE tagit dig igenom American Graffiti? Har sett den cirka 70 gånger (inget skämt), första gången när jag var sju år (är nu 28). You will love it! har du inte sett Singing in the Rain så är det ett annat tips (inte samma era men ändå).

Kommentera

Publiceras ej